– Jeśli chodzi o możliwość wykonania takiej usługi to jak najbardziej. (90% producentów skrzyń biegów przewidziało taką możliwość)
Czy zatem NALEŻY wymieniać olej w skrzyni biegów?
– Tak, z wielu powodów.

Taka odpowiedź z reguły nie jest satysfakcjonująca (zresztą słusznie) dla zainteresowanych, tym bardziej, że w większości przypadków otrzymali również jednoznaczną – zupełnie sprzeczną odpowiedź z autoryzowanego serwisu jakoby olej w skrzyni biegów był stosowany “dożywotnio”. Tak zwany Lifetime oil.

W kwestii skrzyń manualnych wiele z nich rzeczywiście, wraz z innymi podzespołami, które nie wymagają serwisowania potrafi osiągać bardzo wysokie przebiegi pomimo oryginalnego, fabrycznego środka smarnego. Nie dotyczy to jednak wszystkich modeli i nie oznacza, że należy kalkulować ryzyka wystąpienia usterki w stosunku do niewielkiego kosztu wymiany oleju, który może temu zapobiec. Wszystkie elementy ruchome wymagają ochrony przed tarciem, bo jest to najbardziej niepożądane zjawisko w mechanice. (pomijając wszelkiego rodzaju obróbkę, układy hamulcowe oraz sprzęgające) Zagadnienie tribologii w skrócie mówiąc opisuje dokładny mechanizm powstawania uszkodzeń warstwy powierzchniowo utwardzanej na powierzchni stykowej łożysk, ale również synchronizatorów oraz widełek wybieraków poprzez wtrącanie “ciał obcych” do środka smarnego, który zupełnie zmienia swoje właściwości na niekorzystne. Jeśli zanieczyszczenia są dostatecznie małe może przypominać ścierniwo. Mowa tu zaledwie o jednym zadaniu jakie pełni olej w skrzyni manualnej. Jeśli natomiast chodzi o skrzynie automatyczne wymagania dotyczące płynu przekładniowego ciężko porównać do takich podstawowych funkcji jak chłodzenie, tworzenie filmu olejowego, zmniejszanie oporów tarcia – tym samym ekonomiczne spalanie, czyszczenie poprzez zastosowanie dodatków myjących, uszlachetniejących czy antykorozyjnych itp. ponieważ do tego wszystkiego olej w skrzyni automatycznej działa podobnie jak w hydraulice siłowej i poprzez bardzo precyzyjny układ sterowania ciśnieniem doprowadza go do tłoków sprzęgłowych, a wszelkie odbiegające od normy parametry oleju powodują niedogodności przy zmianie biegów, a w efekcie uszkodzenia podzespołów.

Dlaczego zatem od autoryzowanego serwisu, któremu powinno zależeć na renomie marki można usłyszeć ze skrzynia jest bezobsługowa? Duży udział ma w tym ekonomia, ponieważ serwis chętnie przestawi nam rachunek na kwotę 20-30 tyś zł za nową skrzynię (która często jest regenerowana poprzez “warsztat” na oryginalnych częściach z którym ma umowę). Drugim powodem jest przeszkolenie ASO w zakresie skrzyń biegów. Procedura serwisowa mówi o kilku ewentualnościach niedomagań skrzyni. W przypadku wystąpienia którychś objawów postępuje się wg. odgórnego protokołu. Zwykle kończy się j.w czyli wymianą skrzyni na drugą za kwotę nieraz przekraczającą dwukrotnie wartość samochodu. Sytuacja jest absurdalna dodatkowo przez to, że sam producent skrzyni biegów, który dostarcza ją dla danej marki zaleca regularne serwisowanie, a sam serwis już nie. Dodatkowo żywotność przewidziana jest na 180-250 tyś km więc jeśli producent samochodu twierdzi, że olej zalany jest dożywotnio prognozuje on, że właściciel nie będzie go eksploatował powyżej tych przebiegów co w naszych realiach również brzmi absurdalnie.

Czy to dobry pomysł wymieniać olej w przypadku kiedy nie był on nigdy wymieniany, a przebieg samochodu przekracza wartości przewidziane przez producenta? Na to pytanie można odpowiedzieć jedynie pytaniem:
– A czy to dobrze, że nie był wymieniany do tej pory?

© Logarytm-asb.pl. Realizacja: artdot.pl strony www