Z technicznego punktu widzenia. „Mam problem ze skrzynia… Szarpanie, uderzenia, nieprecyzyjna zmiana biegów po nagrzaniu lub na zimnym silniku.” Zazwyczaj tego typu zastrzeżenia zgłaszają klienci na początkowym etapie zużycia przekładni. Decyzja wówczas o wymianie oleju jako kole ratunkowym może okazać się niepotrzebnym wydatkiem w zależności od tego jak bardzo objawy są nasilone. Pomijając ogólna kondycję skrzyni zależna od przebiegu, serwisowania (profilaktycznemu za w czasu) lub uszkodzenia jakichś elementów w wyniku zmęczenia materiału czy wad konstrukcyjnych, można powiedzieć że za jakość zmiany biegów odpowiada – jako element wykonawczy sterownik hydrauliczny (mechatronika). Oczywiście „polecenia” jakie wykonuje są informacjami modułu elektronicznego skrzyni biegów, komunikującym się z innymi sterownikami (silnik, abs itp.) Algorytm na podstawie sygnałów o obciążeniu silnika takich jak wartości z przepływomierza, sond lambda, ciśnienia w kolektorze odlotowym, kąt otwarcia przepustnicy oraz wiele innych, przelicza wartości jakie maja być przekazane do elektrozaworów, aby odpowiednio dokładnie dostarczyć ciśnienie hydrauliczne do poszczególnych sekcji i sprawić, aby zmiana biegów była jak najbardziej płynna oraz wpływała na żywotności sprzęgieł skrzyni, które notabene same z siebie zużywają się w bardzo niewielkim stopniu. Proste. Temperatura oraz zanieczyszczenia znajdujące się w oleju powodują wycieranie się w pierwszej kolejności kanałów sterujących oraz iglicy elektrozaworów jako najbardziej precyzyjnie skonstruowanych podzespołów. Pomimo wprowadzonej przez producentów tak zwanej adaptacji skrzyni biegów (uczenia się) ciśnienia zmieniają się wraz ze zużyciem tak bardzo, że komputer sterujący nie jest w stanie ich skorygować. Każdorazowo przy remoncie skrzyni biegów bierzemy pod uwagę sterownik hydrauliczny jako główne źródło przyczyny awarii, aby nie popełnić błędu w diagnozie i uniknąć naprawy jedynie następstw spowodowanych złą pracą elementu decydującego o jej żywotności.